
Forord
Foretaksstrategien inneholder SiOs viktigste ambisjoner og mål frem mot 2030. Strategien tar utgangspunkt i SiO som helhet, med visjon og ambisjoner for perioden. For å realisere disse målene, må vi utnytte og utvikle ressursene våre på best mulig måte. Strategien beskriver derfor også hvilke strategiske virkemidler vi vil prioritere.
Frem til 2030 vil både studentlivet og studentenes behov endre seg. Vi er inne i en tid med raske teknologiske og samfunnsmessige endringer, og med nye forventninger til bærekraft. Vi må tilpasse SiO og tjenestene vi tilbyr til denne utviklingen. Våre ambisjoner for strategiperioden er å kunne tilby relevante tjenester til enda flere studenter, styrke arbeidet innen økonomisk og sosial bærekraft, og å ta større samfunnsansvar lokalt og nasjonalt.
SiO skal være garantisten for et varig, studenttilpasset og attraktivt tilbud av velferdstjenester til alle våre studenter. Utviklingen av tilbudet til studentene skal skje innenfor alle områder av SiO. Den skal også skje i samarbeid med viktige samarbeidspartnere. Vi vil søke et godt og nært samarbeid med våre tilknyttede utdanningsinstitusjoner, med landets øvrige studentsamskipnader, med kommunale og statlige myndigheter og andre relevante samarbeidspartnere.
Med denne strategien skal vi fortsette å jobbe for en trygg og god tilværelse rundt studiene også i 2030.
SiOs visjon

SiOs visjon er: Gode studentliv for en bedre fremtid
Med «gode studentliv» mener vi at SiO skal bidra til å skape en trygg og god tilværelse rundt studiene. Gjennom arbeidet vårt legger vi til rette for en inkluderende og innholdsrik studietid, med enkle og effektive løsninger. SiO bidrar til like muligheter til å ta utdanning.
«En bedre fremtid» er noe vi strekker oss mot. På individnivå i form av en bedre fremtid for hver enkelt student. På samfunnsnivå i form av en mer bærekraftig morgendag – noe som er større enn oss.
SiOs formål
SiOs formål er vedtektsfestet og er å tilby tjenester til studenter ved de tilknyttede utdanningsinstitusjonene for å støtte opp om de velferdsbehov studentene har.
SiOs verdier

Grunnlaget for SiOs kultur og hvordan vi jobber i SiO er tuftet på våre tre verdier; nær, målrettet og oppfinnsom. Dette legger vi i verdiene våre:
NærVi jobber alltid for studentenes beste og for å møte deres behov og ønsker. Vi samarbeider godt, inkluderer og spiller hverandre gode. Vi møter alle med et smil, med høflighet og respekt, og gir hver enkelt en følelse av å være velkommen.
MålrettetVi kjenner SiOs mål og strategier, og strekker oss for å nå disse i arbeidshverdagen vår. Vi leter kontinuerlig etter forbedringer i SiOs leveranser og tjenester slik at disse bedrer studentenes mestring og trivsel.
OppfinnsomVi søker og er åpne for endring og nye ideer som bidrar til å skape gode studentliv og et kreativt og inkluderende arbeidsmiljø. Vi tenker smart i møte med utfordringer, utforsker nye muligheter og søker inspirasjon i samarbeidet med studentene.

Ambisjoner
SiO er til for at studentene skal trives og mestre studenttilværelsen, og dermed lykkes med sitt prosjekt; å få seg en god utdanning. Tjenestene vi tilbyr er nøkkelen til dette. At tjenestene treffer studentenes behov og når frem til så mange som mulig, er en viktig – kanskje den viktigste – ambisjonen for strategiperioden 2025–2030.
At disse tjenestene utvikles og driftes bærekraftig er samtidig en ambisjon for SiO. Det gjelder alle dimensjoner av bærekraft – miljømessig, sosialt og økonomisk – og det gjelder både SiOs egen virksomhet og hvordan vi tilrettelegger for et bærekraftig studentliv.
Men SiO skal være mer enn en tjenestetilbyder. Vi har og tar et samfunnsansvar for å bidra til gode studentliv både lokalt og nasjonalt.


Om strategien
Strategien tar utgangspunkt i SiO som helhet, med visjon og ambisjoner for hva SiO ønsker å få til i de neste fem årene. Utviklingen skal skje i alle deler av konsernet. Det er derfor tatt inn mål for hvert av de tjenesteområdene SiO i dag dekker. SiO kan også utvikle helt nye tjenester i strategiperioden. Men å lykkes med de tjenestene vi har i dag og som studentene etterspør, vil være førsteprioritet.
For å realisere helhetlige ambisjoner og tjenestespesifikke mål, er vi avhengig av å utnytte og utvikle ressursene vi besitter på en best mulig måte. Strategien beskriver derfor også hvilke strategiske virkemidler vi vil prioritere i strategiperioden.
Studentene, SiO og omverdenen
Når vi nærmer oss midten av 2020-tallet er det flere viktige samfunnsendringer som preger både studentene, våre samarbeidspartnere og SiO. Vi går mot en klode preget av klimaendringer, og miljømessig, sosial og økonomisk bærekraft vil i økende grad sette føringer for hverdagslivet vårt. Samtidig gir kunstig intelligens, sosiale medier og andre raske teknologiske endringer nye muligheter, men også utfordringer til eksisterende forretningsmodeller.
Som en følge av dette endrer både studentlivet og studentenes behov seg. Vi må tilpasse SiO og tjenestene vi tilbyr til denne utviklingen.
Fysisk tilstedeværelse på campus ble endret etter pandemien. Studentmassen er mer heterogen, og antall studenter som tar hele eller deler av studiet sitt digitalt, øker betydelig.
De fleste studenter trives og har det bra, men undersøkelser viser at mange studenter er opptatt av sin psykiske helse og at det er urovekkende mange som sliter med å finne seg til rette. I tillegg er studenttiden per definisjon en tid full av endringer, med overgang fra videregående skole, flytting, nye krav og forventninger, og etter hvert overgang til arbeidslivet.
I dette bildet skal SiO være garantisten for et varig, studenttilpasset og attraktivt tilbud av velferdstjenester til alle våre studenter.
SiOs utgangspunkt
Ved inngangen til ny strategiperiode er det høy aktivitet i alle deler av SiO. Tilfredsheten med tjenestene er jevnt over bra, selv om vi kontinuerlig søker høyere kundetilfredshet.
Aktiviteten er særlig høy innen boligutvikling med mange pågående byggeprosjekter som vil realiseres som nye studentboliger utover i strategiperioden. Disse er sterkt etterspurt og vil bidra til å øke andelen SiO-studenter som kan tildeles en studentbolig. Samtidig belaster dette SiOs økonomi. Boligutvikling er kapitalkrevende, og rentenivået er høyere enn det har vært på lenge.
Vi har også vært gjennom en periode med generelt høy prisvekst, en prisvekst SiO har prøvd å skjerme studentene for. Dette har lagt press på økonomien i alle våre tjenestetilbud. SiO besitter økonomiske ressurser som gjør fortsatt vekst mulig, men det vil kreve mye av SiO i den kommende strategiperioden å sikre både en sunn økonomi i SiO og gode og prisgunstige tjenester for studentene.
Også vårt utgangspunkt som samfunnsaktør vil prege den kommende strategiperioden. Vi samarbeider godt og nært med våre største tilknyttede utdanningsinstitusjoner, men ønsker oss et tettere samarbeid med de mindre. Vi er også avhengig av et fortsatt godt samarbeid med kommunale og statlige myndigheter og med ulike næringsaktører i Oslo og Lillestrøm. Samarbeidet med landets øvrige studentsamskipnader er konstruktivt og økende.

Målsetninger per tjeneste
For å nå SiOs ambisjoner er det satt følgende mål for de ulike tjenestene:

Strategiske virkemidler - ressurser
For å realisere SiOs visjon, ambisjoner og mål, prioriterer vi våre ressurser på utvalgte områder, definert som strategiske virkemidler.
