Spleiselag mellom studentene

Som oslostudent er du én av ca 80 000 studenter som bidrar til tilbud, tjenester og et godt studentliv når du betaler semesteravgiften. Du bidrar også til å sikre like muligheter til utdanning for både deg og dine medstudenter.Mange av SiOs tilbud eksisterer nettopp fordi semesteravgiften er et stort spleiselag.

Hva er semesteravgiften?

Semesteravgiften går i dag først og fremst til å finansiere velferdstilbud for studenter i Oslo. Studenter som ikke betaler semesteravgift får heller ikke bruke SiOs tjenester, studentrabatter og tilbud.

    Ønsker du fullt utbytte av semesteravgiften og studentlivet? Registrer deg med en SiO-bruker her på våre nettsider.

    Semesteravgift for studenter tilknyttet SiO

    SiO har ansvar for at du som student har tilgang på tilbud og tjenester som du har behov for i ulike faser gjennom studietiden. Studerer du ved et studiested som er tilknyttet SiO, betaler du per nå semesteravgift på 690 kr, én gang per semester.

    Sjekk ut alle fordelene du får fra SiO – få mest ut av studentlivet!

    Studentene bestemmer

    Det er studentene selv som bestemmer hva pengene skal brukes på.Velferdstinget i Oslo og Akershus gir årlig innspill til SiO på vegne av studentene om hva semesteravgiften skal brukes til.

      Semesteravgiften finansierer en rekke tilbud og tiltak: 

      • SiOs helsetjenester for studenter
      • Studentdemokrati
      • Studentforeninger
      • Arrangementer, kulturtilbud og sosiale møteplasser
      • Andre velferds- og trivselstiltak 

      Tillegg: Internasjonalt hjelpearbeid

      Ved enkelte studiesteder betaler du i tillegg 40 kroner til Studentene og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH). Dette beløpet betales inn samtidig med semesteravgiften og går til utdannings- og solidaritetsarbeid internasjonalt. 

      Ofte stilte spørsmål og svar om semesteravgiften