Ventelistene våre er dynamiske og endrer seg hele tiden. Det er derfor dessverre vanskelig å si når du vil få svar på søknaden din.
Ventetiden påvirkes av mange ting, blant annet når på året du søker, og om noen med prioritet står i kø samtidig med deg.
Den påvirkes også av hvor mange som sier opp boligen sin, og av hvor mange som søker og endrer på boligsøknaden sin, og av de som takker ja og nei til tilbud, samt hvilke boliger det gjelder.
Vårt beste råd er å sjekke e-posten din ofte, da det er her du vil få beskjed, og å være litt tålmodig.
Du kan hente nøkler fra klokken 12:00 dagen kontrakten din starter og 14 dager fremover.
Hvis du vil hente nøkler en annen dag enn kontrakten starter må du kontakte SiO Kundeservice.
I de aller fleste tilfeller henter du nøkler i en av våre nøkkelbokser. Du finner nøkkelboksene ved Trimveien 4, til venstre utenfor hovedinngangen.Nøkler som ikke er hentet vil bli fjernet fra nøkkelboksen klokken 08:00 dagen etter.
Noen dager har vi spesielt mange som skal hente nøkler, og da bruker vi også andre hentesteder. Hvis dette gjelder deg, vil du få beskjed i god tid før.
Skal du hente nøkler i nøkkelboks vil du få tilsendt boksnummer og PIN-kode på e-post i forkant.
Hvis du skal hente nøklene dine på i resepsjonen eller annet utleveringssted er det viktig at du tar med deg gyldig legitimasjon.
Her kan du se hvilken legitimasjon vi godtar.
Du må ha betalt semesteravgift til et lærested tilknyttet SiO for dette semesteret, eller kunne vise til dokumentasjon på at du har fått studieplass ved et lærested tilknyttet SiO. Hvis du ikke har fått svar på søknaden enda regnes søknaden din som dokumentasjon.
Vi sender informasjon om hvordan du henter nøklene dine fra en nøkkelboks til den e-postadressen du har registrert hos SiO. Du står fritt til å gi denne informasjonen videre til en venn eller en slektning. De vil da ha tilgang til å hente nøklene for deg.
Hvis samboeren din, en venn eller slektning skal hente nøklene på dine vegne fra SiO Boligs resepsjon eller annet avtalt utleveringssted, må du sende oss en fullmakt på forhånd. Her finner du informasjon om hvordan du sender oss en fullmakt.
De fleste av kontraktene våre utløper 31. juli. Hvis kontrakten din går ut 31. juli, vil du i de fleste tilfeller få tilbud om å søke på en ny.
Vanligvis sender vi tilbud om å søke rundt april.
Søknadsskjema for ny kontrakt legger vi ut på Min side, og du vil få beskjed på e-post i god tid om hvordan du skal gå frem.
For å få ny kontrakt, er det en del kriterier som du må oppfylle. Disse kan du lese mer om i tildelingsreglene våre.
Hvis du ønsker å flytte ut før kontrakten utløper må du registrere oppsigelse av boligen din på Min side.
Oppsigelsestiden er på 2 eller 3 måneder avhengig av hva som er avtalt i leiekontrakten din. Den regnes fra den 15. eller den siste dagen i måneden.
I oppsigelsesskjemaet på Min side vil du se hvilke datoer du kan si opp kontrakten til.
Du kan fremleie boligen din om du for eksempel skal på utveksling. Du kan lese mer om reglene for fremleie her.
Når du skal flytte, må du tømme hele boligen og ta med deg alle eiendelene dine.
Boligen din må også vaskes godt før du flytter ut. Her finner du en oversikt over hva du må vaske når du flytter ut av leiligheten.
Hvis du skal bruke bil til flytting, trenger du en midlertidig parkeringstillatelse gjennom Apcoa sin parkeringsapp.
Du kan få parkeringskode til appen fra SiO Kundeservice ved behov.
NB! Vær obs på at ikke alle våre studenthus/-byer har parkeringsplasser!
Hvis du har nøkkelkort inn til boligen din kan du fullføre hele flytteprosessen fra studenthuset. Du registrerer utflytting i skjemaet under.
Obs! Hvis du har metallnøkkel til boligen, må du levere nøkkelen i resepsjonen vår. Les mer under Registrer utflytting i resepsjonen.
Du får et digitalt skjema på Min side 45 dager før kontrakten din går ut. Dette skjemaet skal du først fylle ut når du er helt ferdig med utflyttingen.
Når du er helt ferdig med å flytte ut tingene dine, vasket ut boligen og har sjekket at alt er i orden, kan du registrere utflytting digitalt på Min side.
Husk å registrere utflytting innen klokken 12:00 på dagen den dagen kontrakten din utløper.
Hvis du har metallnøkkel inn til boligen din, må du levere denne i resepsjonen vår i Trimveien 4. Når du leverer nøkkelen, vil vi registrere utflyttingen din.
Husk å levere nøkkelen innen klokken 12:00 på dagen den dagen kontrakten din utløper.
Obs! Hvis du har nøkkelkort inn til boligen din kan du fullføre hele flytteprosessen fra studenthuset. Se "Registrer utflytting på Min side"
Er du ny student i Oslo, men kom ikke inn på et studie tilknyttet SiO?
Send oss dokumentasjon her på at du ikke har kommet inn innen 31. juli. Da avbryter vi leiekontrakten din.
For eksempel opptaksbrev fra Samordna Opptak eller studiested som viser:
Ikke har kommet inn
Står på venteliste
At du har kommet inn et annet studiested
Har du kontraktstart 1. august, betaler du ingenting. Har du kontraktstart før dette så betaler du til frem til og med 31. juli.
NB! Hvis du takker nei til studieplass i Oslo gjelder ikke denne regelen. Da kan du benytte forkortet oppsigelsestid i sommer. Les mer om forkortet oppsigelse her.
For å kunne bo hos oss må du:
Studere ved et studiested tilknyttet SiO. Se fullstendig oversikt her.
Betale semesteravgift til SiO via studiestedet ditt. Er du usikker på om du skal betale, sjekk nettsiden til studieprogrammet ditt, og ta eventuelt kontakt med studiestedet ditt.
Være 34 år eller yngre
PhD-kandidater kan som hovedregel ikke søke om bolig hos SiO. Enkelte på PhD-program kan få hjelp med bolig fra universitetet sitt. Hvis du tror dette gjelder deg, bør du ta kontakt med universitetet ditt.
Du kan enkelt søke om studentbolig via nettsidene våre.
Hvis du søker om tilrettelagt bolig må du huske å sende med dokumentasjon som viser at du har behov for denne typen bolig. Dette kan for eksempel være en legeerklæring. Da vil du bli prioritert ved tildeling av tilrettelagt bolig.
Dersom vi ikke får nødvendig dokumentasjon vil du stå på vanlig venteliste. For at vi skal kunne hjelpe deg og tilrettelegge slik at du får det du trenger, er det viktig at du gir oss informasjon om behovene dine. Det kan for eksempel være automatisk døråpner, rampe og lignende. Inne i selve boligen er det NAV Hjelpemiddelsentral som har ansvar for å tilrettelegge for deg.
Ventelistene våre er dynamiske og endrer seg hele tiden. Det er derfor dessverre vanskelig å si når du vil få svar på søknaden din.
Ventetiden påvirkes av mange ting, blant annet når på året du søker, og om noen med prioritet står i kø samtidig med deg.
Den påvirkes også av hvor mange som sier opp boligen sin, og av hvor mange som søker og endrer på boligsøknaden sin, og av de som takker ja og nei til tilbud, samt hvilke boliger det gjelder.
Vårt beste råd er å sjekke e-posten din ofte, da det er her du vil få beskjed, og å være litt tålmodig.
Husleien betales på forskudd og den forfaller den 1. hver måned.
Unntaket er den måneden du flytter inn og noen ganger måneden etter, hvor husleien betales på etterskudd.
Du vil få fakturaen fra oss på e-post, avtalegiro eller e-faktura rundt den 17. hver måned. Du finner også fakturaen på Min side/Min økonomi. Husk å oppdatere e-post og mobiltelefonnummer på Min side.
Eksempel 1
Kontrakten din starter 1. august, og du flytter inn samme dag. Da vil du vanligvis få faktura for husleie for både august og september som må betales 1. september.
Eksempel 2
Hvis kontrakten din starter 16. juli, og du flytter inn 17. juli, skjer som regel en av disse to tingene: Det første alternativet er at du får faktura for juli, august og september, med forfall 1. september. Den andre muligheten er at du får faktura for juli og august som skal betales innen 1. august, og senere får faktura for september med forfall 1. september.
Du kan bo i studentboligene våre i maksimalt 5 år. Det finnes enkelte unntak som gjør at du kan bo lenger, for eksempel at du har fått forsinket studiene på grunn av sykdom. Absolutt maksimal botid er 8 år.
Du kan ikke overføre kontrakten din til andre.
Dersom du er ferdig studert og du har en samboer som fortsatt er student, må samboeren din søke på nytt dersom dere fortsatt skal bo i studentbolig. Samboere har prioritet fremfor nye eksterne søkere i søknadsrunden, men det kan være lurt å søke i så god tid som mulig.
De fleste av kontraktene våre utløper 31. juli. Hvis kontrakten din går ut 31. juli, vil du i de fleste tilfeller få tilbud om å søke på en ny, og du vil få beskjed i god tid om hvordan du skal gå frem.
For å få ny kontrakt er det en del kriterier som du må oppfylle. Disse kan du lese mer om i tildelingsreglene våre.
Hvis kontrakten din utløper på en annen dato, må du selv huske å søke om ny kontrakt senest 2 eller 3 måneder før kontrakten utløper, tilsvarende oppsigelsestiden på boligen din.
Leiekontrakten beskriver vilkårene for å leie hos SiO Bolig. Leiekontrakten inneholder også flere vedlegg.
Vedlegg 1 består av 4 vedlegg som regnes som en del av leiekontrakten. Her finner du Generelle bestemmelser vedrørende leieforholdet, Husordensreglene, Tildelingsreglementet og Boligtypeoversikten. Som leietaker har du plikt til å gjøre deg kjent med innholdet i Vedlegg 1.
Det er tillatt å ha overnattingsgjester i boligen i inntil 14 dager. Det er ikke tillatt å ha gjentatte besøk dersom dette er til sjenanse for andre leietakere.
Det viktigste er at du forlater boligen din umiddelbart.
Hva gjør jeg hvis alarmen går?
Du må ha egen innboforsikring når du bor i studentbolig. Du er nemlig ikke forsikret gjennom SiO.
Du kan sjekke om du er forsikret gjennom dine foreldres forsikring. Du kan også sjekke om du er forsikret igjennom en organisasjon du er medlem av, eller du kan kjøpe din egen forsikring. Mange forsikringsselskap tilbyr rimeligere forsikringer til studenter.
Det kan oppstå uforutsette hendelser som brann, vannskade, innbrudd i boligen eller boden din. Dette kan føre til utgifter og tap for deg som beboer.
Dersom du ikke har innboforsikring vil du måtte betale utgifter ved slike hendelser selv. Det kan for eksempel være utgifter til plass å bo dersom boligen din blir ubeboelig, eller utgifter til klær, bøker, sykkel, PC og annet som du trenger i det daglige.
Har du innboforsikring kan denne begrense eget økonomisk tap ved slike tilfeller.
Dyrehold er ikke tillatt.
Hvis du har gode grunner for å ha dyr kan du søke om dette. I søknaden må du legge ved begrunnelse og dokumentasjon som viser særskilt behov. Dette kan være en legeerklæring.
Utleier gjør en samlet vurdering som innebærer følgene av dyreholdet. Dyrehold tillates under enhver omstendighet ikke dersom dette medfører ulempe for utleier eller øvrige brukere/leietakere på eiendommen.
Du kan ikke ha dyr i boligen uten skriftlig tillatelse fra utleier. Tillatelsen kan trekkes tilbake dersom ulemper som nevnt skulle oppstå.
Det er mye du kan fikse selv, som å skifte lyspære og rense sluk. Prøv å løse saken på egenhånd først ved å sjekke tipsene her.
Hvis det er feil eller mangler i boligen din eller i fellesområdene kan du melde ifra om dette på Min Side. Hvis det ikke kan vente kan du ringe døgnåpen vakttelefon 22 85 32 00.
Dersom du nettopp har flyttet inn i studentboligen din er det viktig at du gir beskjed med en gang dersom du finner feil i boligen din eller fellesarealene. Da vil vi raskt kunne følge opp saken og hjelpe deg.
For å forhindre tette sluk, vannskader og vond lukt på badet bør man rense sluket to ganger i året. Dette kan du som leietaker gjøre helt selv. Her viser vi deg hvordan.
Man bør også rense vannlåsen to ganger i året.
Det er bildelister i de aller fleste studentboligene våre. Du trenger opphengskroker som du hekter på bildelisten når du skal henge opp bilder på veggene. Hvis du ikke finner opphengskroker i boligen din eller trenger flere kan du få kjøpt disse på nettet, i fotobutikk eller i interiørbutikk.
Der det ikke er bildelister, må du bruke andre metoder som ikke etterlater hull i veggen eller ødelegger malingen hvis du ønsker å henge opp bilder.
Her finner du informasjon om hvordan du bruker fellesvaskeriene.
Har du mistet nøkkelkortet ditt kan du kjøpe et nytt i resepsjonen vår i Trimveien 4 i åpningstiden. Du finner åpningstider og pris her: https://bolig.sio.no/informasjon/nokkelkort
Hvis du trenger å bli låst inn i boligen din, kan du ringe 22 85 32 00 for å bli låst inn av Securitas. Prisen for utrykning finner du her: https://bolig.sio.no/informasjon/nokkelkort