Sov bedre - Steg 1

Søvnvansker er vanlig blant studenter, du er ikke alene. Heldigvis finnes det god hjelp. Her får du nyttige verktøy og tips.

  1. 1

    Kortvarige søvnvansker er vanlig og ufarlig. Halvparten av oss vil oppleve en periode på inntil 3 måneders søvnproblemer i løpet av livet.

    Et godt sted å starte er denne videoen om kortvarige søvnvansker

  2. 2

    Langvarige søvnvansker? Har du slitt med søvn i mer enn 3 måneder er dette programmet for deg.

    Videokurs med arbeidsark som kan hjelpe deg til bedre søvn.

SiO-legens raske søvnråd

Sliter du med søvn under eksamensperioden?

Se videoen

Slik snur du døgnrytmen

Snudd døgnet og sliter med å snu det tilbake?

Les om døgnrytme

Spill deg til bedre søvn

Lur-appen er laget for studenter og er helt gratis.Her lærer du om søvn mens du spiller.

Last ned LUR

Studenten Aleksander gir deg sine beste søvntips

Hvorfor har så mange studenter søvnproblemer, og hvordan kan man unngå å bli en av dem?

Les artikkelen

Spør psykologen om søvn

Vil du ha råd om akkurat din situasjon? Still spørsmål helt anonymt. SiOs psykologer, leger og rådgivere svarer deg på studenterspør.no

Gå til Studenterspør.no

Vanskelig og stressende periode i livet?

Helsedirektoratet har utviklet et selvhjelpsprogram der du trener opp oppmerksomhet- og problemløsningsevner. Målet er å utvikle lure strategier som hjelper deg i hverdagen.

Gå til selvhjelpsprogrammet

Tenker du for mye når du skal sove?

Psykologen har råd for hvordan å mestre bekymringstanker

Se psykologens råd
Ferdig med steg 1 av veiviseren?

Vi håper at du fant noe i dette steget som kan ta deg en bit på veien. 

Ta meg til steg 2 i veiviseren
Vil du se et annet tema?

Du kan utforske verktøy og kurs knyttet til flere temaer.

Tilbake til start

Noen å snakke med?

Oppdatert 02.03.23