Våren er her, i utgangspunktet den deiligste tiden i året, solen skinner og fuglene kvitrer. Men den varme vårluften har sin pris – eksamen nærmer seg og flere går inn i årstiden med en skrekkblandet fryd. Eksamensperioden er for mange stressende, skummel og slitsom. Derfor har vi samlet tips og triks som gir deg akkurat den eksamensboosten du trenger!

Tanker er ikke alltid sanne

Stress er kroppens naturlige reaksjon på en utfordring eller trussel. For de aller fleste er eksamen en utfordring, og for noen få er det kanskje også en trussel, men frykt ikke! På samme måte som du kan jobbe for gode eksamensresultater, kan du jobbe deg til lavere puls.

Mari Langmyr er studentrådgiver hos SiO Helse og et av hennes beste tips er at du må bli klar over hva du tenker.

- Tanker skaper følelser, men tanker er ikke alltid sanne. Diskuter tankene dine med deg selv eller med en god venn. Bli klar over effekten negative tanker kan ha.

Skalere stress

Eksamensperioden blir ofte preget av katastrofetenkning hvor små og nusselige problemer plutselig blåser seg store som luftballonger. Da kan det være nødvendig å skalere stresset ditt.

Å skalere stress vil si at du ikke tenker svart/hvitt, men setter problemet ditt inn i en skala. Dette kan hjelpe deg å sette situasjoner i perspektiv å se at ting ikke alltid er så alvorlig som du først hadde trodd. En lesedag som går i vasken er ikke nødvendigvis verdens undergang.

Sortere stress-faktorer

Les kapittel 12, ring bestemor, se over notater, vaske klær, ta notater av kapittel 3. Av og til kan hodet bli så fullt av oppgaver og tanker at det ikke klarer å få gjort noe som helst. Sunniva Harmens, studentrådgiver hos SiO Helse, råder deg til å skrive deg til kontroll.  

- Få ned på papir alt du går å tenker på og alt du føler du må gjøre. Da finner du ut hva som er det viktigste å få gjort akkurat nå. Og kanskje finner du noe du ikke trenger å tenke på før etter eksamen.

Et pust i bakken

Pusten din er veldig viktig. Finn tidspunkter på dagen hvor du kan gi deg selv gode dype pust. Det finnes mange gode apper som kan hjelpe deg med pust -og avspenning, for eksempel: Calm.

Og nesten like viktig som pusten selv: et pust i bakken! Det er veldig viktig å sette av tid til å ha fri. Gi deg selv tid til å trene, se på tv og henge med venner. Samvittighetsfri avkobling er veldig viktig for stressmestring og nødvendig for å gjøre det godt på eksamen.

Gi energilagrene en boost

Når en større og større del av dagen blir tilbrakt på lesesalen, blir det vanskeligere og vanskeligere å sette av tid til trening. Heldigvis vet Jannike og Trond fra SiO Athletica råd!

-Om du føler deg slapp og sliten kan det faktisk hjelpe å ta seg en løpetur. Når du trener produserer kroppen hormoner som booster energilagrene dine, og du blir mer opplagt når du er i lesesalen.

Det enkleste er ofte det beste! Og et enkelt og bra tips er å pakke treningsbagen din kvelden før du skal på lesesalen. Da er du allerede over den berømte dørstokkmila – og du kan enkelt stikke på trening før eller etter skolen.

Kostholdstips

I eksamensperioden kan det være utfordrende å få i seg skikkelig mat. Mange ender derfor opp med å spise for lite eller å bare spise junk. Men det må ikke være slik! Nathalie Korvann Eriksen, kostholdveileder ved SiO Athletica, har tre tips til balanserte måltider som ikke krever så mye tid eller penger:

  • Fjordland med nøkkelhull er en fin nødløsning.
  • Grovbrød med makrell i tomat + gulrot og sukkererter.
  • Kornblanding med melk og bær.
  • Egg i alle former. Inneholder en god del vitaminer, fett og proteiner i tillegg til at det metter godt.

Slik bedrer du søvnen  

Sara Grodås er lege hos SiO Helse, og mange kommer til henne fordi de er plaget av søvnvansker. Noen sover for mye, mens andre sover for lite. Men uansett hvor du er på soveskalaen finnes det råd. Her er noen generelle tips til hvordan du kan bedre nattesøvnen.

  • Legge seg og stå opp til samme tid hver dag.
  • Ha det mørkt, stille og kjølig på soverommet.
  • Forsøke å få en halvtime med dagslys hver dag. Ta for eksempel med deg en bok ut og les i tretti minutter eller spis lunsjen din ute.
  • Får du ikke sove, ligg maks en halv time i sengen, stå opp, legg deg på nytt når du blir trøtt, og får du ikke sove da gjentar du stå-opp-rutinen til du får sove. Stå opp til samme tid neste dag uavhengig av når du sovnet. Man blir da økende trøtt og bygger opp ”søvntrykket” slik at det blir lettere å sovne påfølgende kveld. Det er viktig å ikke sove på dagtid.

- Husk også at det ikke er farlig med en natt eller to med dårlig eller lite søvn, det er bare veldig slitsomt, sier Sara.

Ja, eksamen kan være skummelt, stressende og slitsomt. Men dette klarer du! Husk at samtidig som antallet timer på lesesalen øker, øker også antallet timer dagslys. Og en dag nærmere eksamen er også en dag nærmere sommerferie.

Masse lykke til!